Guminyomás ellenőrzés

Példa:
205/55 R 16 91 W

 



205:

A gumiabroncs futófelületének szélessége

55:

Az abroncs magassága a szélesség százalékában

R:

Radiál

16:

Felniátmérő col-ban

91:

Súly index

W:

Sebesség index

A sebességindex az abroncs oldalán van feltüntetve. Rövidítése SI (Speed Index)



Q: 160 km/h

R: 170 km/h

S: 180 km/h

T: 190 km/h

U: 200 km/h

H: 210 km/h

V: 240 km/h

W: 270 km/h

Y: 300 km/h

ZR: 300 km/h
felett

 

Guminyomás ellenőrzés

Az előbb leírtakból kifolyólag láthatjuk, hogy nagyon fontos a keréknyomás helyes beállítása. Szerencsére a modernebb autókban már létezik guminyomás ellenőrző szenzor, ami figyelmezteti a gépjárművezetőt, ha a guminyomás nem megfelelő (ez lehet alacsony és magas nyomás is). A guminyomás figyelésére két féle módot használnak az autógyártók. Az egyik fajta, amikor a szelep maga a szenzor és az összeszerelt kerékbe van beépítve. Ez belülről figyeli a gumi hőmérsékletét illetve nyomását.

A rendszer hátránya:

  • elemmel működik és ha lemerül, akkor az egész szenzort ki kell cserélni

  • a gumi szerelésekor könnyen megsérülhet

  • a kereket oda kell visszatenni ahonnan le volt véve, hogy pontosan tudja mutatni a műszer, hogy melyik keréknél van nyomásveszteség

  • ezeket a szenzorokat be kell kódolni, ha cserélve lettek, és ha a gyártó más nyomásértéket ad meg a téli és a nyári garnitúrára.

Ezt a kódolást szervizünkben el tudjuk végezni a Gutmann Mega Macs 50-es motordiagnosztikai készülékünkkel.

A másik megoldás a keréknyomás ellenőrzésére a már a gépkocsiban elhelyezett szenzorok felhasználásával történik. Az autógyártók egy része úgy gondolta, hogy ha már benne vannak a gépkocsiban ezek az érzékelők, akkor lehetne őket több dologra is használni. Ezek az érzékelők pedig az ABS jeladók. Az ABS jeladók a kerék forgáskülönbségét figyelik ezért a mérnökök felhasználták ezt a rendszert a keréknyomás figyelésére is. A laposabb keréknek kisebb az átmérője és ezáltal többet forog a többi keréknél. Ha ezt érzékeli a rendszer az ABS jeladókon keresztül akkor jelet küld az autóvezetőnek, hogy nem megfelelő a keréknyomás. A rendszer hátránya, hogy csak annyit jelez, hogy nem megfelelő a gumiban a nyomás és ebből kifolyólag ellenőrizni kell az összes kerékben a nyomást. A pozitívuma a rendszernek, hogy egy gombnyomással lehet nullázni illetve alaphelyzetbe állítani, amit a vezető maga is el tud végezni miután fölfújta a kerekeket és nem kell a jeladókat cserélgetni, ha tönkremennek.