Guminyomás ellenőrzés
Példa:
205/55 R 16 91 W
205: |
A gumiabroncs futófelületének szélessége |
55: |
Az abroncs magassága a szélesség százalékában |
R: |
Radiál |
16: |
Felniátmérő col-ban |
91: |
Súly index |
W: |
Sebesség index |
A sebességindex az abroncs oldalán van feltüntetve. Rövidítése SI (Speed Index)
Q: 160 km/h |
R: 170 km/h |
S: 180 km/h |
T: 190 km/h |
U: 200 km/h |
H: 210 km/h |
V: 240 km/h |
W: 270 km/h |
Y: 300 km/h |
ZR: 300 km/h |
Guminyomás ellenőrzés
Az előbb leírtakból kifolyólag láthatjuk, hogy nagyon fontos a keréknyomás helyes beállítása. Szerencsére a modernebb autókban már létezik guminyomás ellenőrző szenzor, ami figyelmezteti a gépjárművezetőt, ha a guminyomás nem megfelelő (ez lehet alacsony és magas nyomás is). A guminyomás figyelésére két féle módot használnak az autógyártók. Az egyik fajta, amikor a szelep maga a szenzor és az összeszerelt kerékbe van beépítve. Ez belülről figyeli a gumi hőmérsékletét illetve nyomását.
A rendszer hátránya:
-
elemmel működik és ha lemerül, akkor az egész szenzort ki kell cserélni
-
a gumi szerelésekor könnyen megsérülhet
-
a kereket oda kell visszatenni ahonnan le volt véve, hogy pontosan tudja mutatni a műszer, hogy melyik keréknél van nyomásveszteség
-
ezeket a szenzorokat be kell kódolni, ha cserélve lettek, és ha a gyártó más nyomásértéket ad meg a téli és a nyári garnitúrára.
Ezt a kódolást szervizünkben el tudjuk végezni a Gutmann Mega Macs 50-es motordiagnosztikai készülékünkkel.
A másik megoldás a keréknyomás ellenőrzésére a már a gépkocsiban elhelyezett szenzorok felhasználásával történik. Az autógyártók egy része úgy gondolta, hogy ha már benne vannak a gépkocsiban ezek az érzékelők, akkor lehetne őket több dologra is használni. Ezek az érzékelők pedig az ABS jeladók. Az ABS jeladók a kerék forgáskülönbségét figyelik ezért a mérnökök felhasználták ezt a rendszert a keréknyomás figyelésére is. A laposabb keréknek kisebb az átmérője és ezáltal többet forog a többi keréknél. Ha ezt érzékeli a rendszer az ABS jeladókon keresztül akkor jelet küld az autóvezetőnek, hogy nem megfelelő a keréknyomás. A rendszer hátránya, hogy csak annyit jelez, hogy nem megfelelő a gumiban a nyomás és ebből kifolyólag ellenőrizni kell az összes kerékben a nyomást. A pozitívuma a rendszernek, hogy egy gombnyomással lehet nullázni illetve alaphelyzetbe állítani, amit a vezető maga is el tud végezni miután fölfújta a kerekeket és nem kell a jeladókat cserélgetni, ha tönkremennek.